ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ


2013-14
..απο την σχετική εγκύκλιο  139607/Γ2/01.10.13



ΦΥΣΙΚΗ ΘΕΤΙΚΗΣ– ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
(Β΄ Ημερησίου και Γ΄ Εσπερινού Γενικού Λυκείου)
1. Κινητική θεωρία των αερίων (Ώρες διδασκαλίας: 7-8)
1-1 Εισαγωγή. σελ. 8
Να διδαχθεί.
Να διαγνωσθεί ο βαθμός κατοχής από τους μαθητές των προαπαιτούμενων γνώσεων και να 
γίνουν  οι ανάλογες υπομνήσεις ή αναφορές.
1-2 Οι νόμοι των αερίων. σελ. 9-11
Να διδαχθεί.
1-3 Καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων. σελ. 11-14
Να διδαχθεί.
1-4 Κινητική θεωρία.
Να διδαχθεί.
1-5 Τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα σελ. 15-18
Να διδαχθεί.
Να μη διδαχθεί η απόδειξη της σχέσης .
1.6 Κατανομή των μοριακών ταχυτήτων. σελ.19-21
Να μη διδαχθεί.
1.7 Τα συμπεράσματα της κινητικής θεωρίας έχουν ευρύτερη εφαρμογή. σελ. 22-24
Να μη διδαχθεί.
Σύνοψη. σελ. 24
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη διδακτέα ύλη.
Δραστηριότητες. σελ. 25
Να μη διδαχθούν.
Ερωτήσεις ασκήσεις προβλήματα. σελ. 26-31
Όχι τα προβλήματα 1.34 και 1.35.
Ένθετα. σελ. 32-33
Να μη διδαχθούν.
Εργαστηριακή δραστηριότητα
Πειραματική επιβεβαίωση του γενικού νόμου των ιδανικών αερίων  (Εργαστηριακή άσκηση 1).
2. Θερμοδυναμική (Ώρες διδασκαλίας: 13-15)
2-1 Εισαγωγή. σελ. 36
Να διδαχθεί.
2-2 Θερμοδυναμικό σύστημα. σελ. 36
Να διδαχθεί.
2-3 Ισορροπία θερμοδυναμικού συστήματος. σελ. 36-37
Να διδαχθεί.
2-4 Αντιστρεπτές μεταβολές. σελ. 37-39
Να διδαχθεί.
2-5 Έργο παραγόμενο από αέριο κατά τη διάρκεια μεταβολών όγκου. σελ. 40-41
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Απαιτείται η παρουσίαση της έννοιας και των ιδιοτήτων  των (φυσικών/ νεπέριων) λογάριθμων 
για τη διδασκαλία του έργου στην ισόθερμη αντιστρεπτή μεταβολή.
2-6 Θερμότητα. σελ. 41
Να διδαχθεί.
2-7 Εσωτερική ενέργεια. σελ. 41-42
Να διδαχθεί.
2-8 Πρώτος θερμοδυναμικός νόμος. σελ. 42-43
Να διδαχθεί.
2-9 Εφαρμογή του πρώτου θερμοδυναμικού νόμου σε ειδικές περιπτώσεις. σελ. 43-46
Να διδαχθεί.
2-10 Γραμμομοριακές ειδικές θερμότητες αερίων. σελ. 46-49
Να διδαχθεί.
2-11 Θερμικές μηχανές. σελ. 49-54
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Να μη διδαχθεί το παράδειγμα 2.4. Δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση 
και αφαιρεί χρόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά. Επιπλέον, οδηγεί στο να 
αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος σε επίλυση παρόμοιων προβλημάτων.
2-12 Ο δεύτερος θερμοδυναμικός νόμος. σελ. 55
Να διδαχθεί.
2-13 Η μηχανή του Carnot. σελ. 55-57
Να διδαχθεί.
2-14 Εντροπία σελ. 58-61
Να μη διδαχθεί.
2-15 Υπολογισμός μεταβολής της εντροπίας μερικές περιπτώσεις σελ. 61-63
Να μη διδαχθεί.
Σύνοψη. σελ. 64-65
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.
Δραστηριότητες. σελ. 66
Να μη διδαχθεί
Ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα. σελ. 67-78
Όχι τα προβλήματα 2.71, 2.72.

Παρατήρηση
Όχι προβλήματα της μορφής του παραδείγματος 2.4, για οποιαδήποτε θερμική μηχανή. 
Δεν προσφέρουν σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση και αφαιρούν χρόνο που 
μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά. Επιπλέον η μαθηματική επεξεργασία  που
 συνδέεται με την επίλυση τους δε χρησιμεύει στη διδασκαλία της ύλης στη Γ΄ Λυκείου.
Ένθετο. σελ. 80
Να μη διδαχθεί.
Εργαστηριακή δραστηριότητα
Δεν προτείνεται.
3. Ηλεκτρικό πεδίο (Ώρες διδασκαλίας: 5 – 7)
Να διδαχθούν οι ενότητες:
·      3-6 Η δυναμική ενέργεια πολλών σημειακών φορτίων. σελ. 93-95
·      3-8 Κινήσεις φορτισμένων σωματιδίων σε ομογενές ηλεκτροστατικό πεδίο 
σελ. 96-103
Παρατηρήσεις
1) Να μη διδαχθεί η υποενότητα: «Κίνηση με αρχική ταχύτητα κάθετη στις 
δυναμικές γραμμές»
και το σχετικό παράδειγμα 3.7.
2) Οι ερωτήσεις, παραδείγματα, ασκήσεις και προβλήματα που θα διδαχθούν και 
θα λυθούν, να περιοριστούν σε δύο μόνο φορτία. Η αναφορά σε περισσότερα
 φορτία δε προσφέρει σημαντικά στην ολοκλήρωση της εννοιολογικής και  φορμαλιστικής δομής και αφαιρεί χρόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά. 
3) Επειδή στην Φυσική Γενικής Παιδείας παρουσιάζεται χωρίς ιδιαίτερη ανάλυση η ηλεκτρική δυναμική ενέργεια δύο σημειακών φορτίων, να διδαχθεί επαρκώς η έννοια της δυναμικής ενέργειας εδώ.
4) Στοιχεία από το κείμενο για τον καθοδικό σωλήνα και τον παλμογράφο να
 διδαχθούν κατά την προετοιμασία των μαθητών για την εργαστηριακή άσκηση 
και στο πλαίσιο της εργαστηριακής άσκησης.
Να μη διδαχθούν οι ενότητες:
·      3-1 Εισαγωγή σελ. 82
·      3-2 Ένταση ηλεκτρικού πεδίου. σελ. 82
·      3-3 Ηλεκτρική ροή. σελ. 83-84
·      3-4 Νόμος του Gauss. σελ. 84-89
·      3-5 Δυναμικό διαφορά δυναμικού. σελ 90-93
·      3-7 Σχέση έντασης και διαφοράς δυναμικού στο ομογενές ηλεκτρικό 
πεδίο. σελ. 95-96
·      3-9 Πυκνωτής και χωρητικότητα. σελ. 104-105
·      3-10 Ενέργεια αποθηκευμένη σε φορτισμένο πυκνωτή  σελ. 106-108
·      3-11 Πυκνωτές και διηλεκτρικά  σελ. 109-112
·      3-12 Το βαρυτικό πεδίο. σελ. 113-116
·      3-13 Το βαρυτικό πεδίο της γης. Σελ.117
·      3-14 Ταχύτητα διαφυγής Μαύρες τρύπες. σελ. 118-120
·      3-15 Σύγκριση ηλεκτροστατικού και βαρυτικού πεδίου. σελ. 120
Σύνοψη. σελ. 121-123
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.
Δραστηριότητες. σελ. 123
Να μη διδαχθούν.
Ερωτήσεις, ασκήσεις προβλήματα, σελ. 124-143
Όχι οι ασκήσεις 3.94, 3.96, 3.99, 3.100 ή αντίστοιχές τους.
Εργαστηριακή δραστηριότητα
Γνωριμία με τον παλμογράφο: Επίδειξη φαινομένου επαγωγής. Να γίνει η επίδειξη με τη χρήση 
του Παλμογράφου. Να γίνει με τα κλασικά όργανα  και με το Multilog.
Παρατήρηση
Να γίνει αναφορά ποιοτικά στην αρχή λειτουργίας του παλμογράφου.
4. Μαγνητικό πεδίο (Ώρες διδασκαλίας:  5 – 6)
Να διδαχθούν οι ενότητες:
·      4-7 Δύναμη που ασκεί το μαγνητικό πεδίο σε κινούμενο φορτίο. σελ. 155-156
·      4-8 Κίνηση φορτισμένων σωματιδίων μέσα σε μαγνητικό πεδίο. σελ. 157-159
Παρατήρηση
Να μη διδαχθούν οι υποενότητες:
·      Γ. Κίνηση με τυχαία γωνία στις δυναμικές γραμμές,
·      Δ. Κίνηση σε ανομοιογενές μαγνητικό πεδίο.
Η διδασκαλία τους δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση και αφαιρεί χρόνο 
που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά.
Να μη διδαχθούν οι ενότητες:
·      4-1 Εισαγωγή
·      4-2 Νόμος των Biot και Savart . σελ. 148-149
·      4-3 Εφαρμογές του νόμου των Biot και Savart. σελ. 149-151
·      4-4 Ο νόμος του Ampere. σελ. 151-153
·      4-5 Μαγνητική ροή. σελ.154
·      4-6 Ο νόμος του Gauss στο μαγνητισμό. σελ.154
·      4-9 Εφαρμογές της κίνησης φορτισμένων σωματιδίων. σελ. 160-162
·      4-10 Δύναμη Laplace. σελ. 163-164
·      4-11 Μαγνητική δύναμη ανάμεσα σε δύο παρ/λους ρευματοφόρους αγωγούς. 
σελ. 165-166
Παρατήρηση
Να μην διδαχθούν οι ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα που αναφέρονται στο 
περιεχόμενό της  ενότητας 4- 9. (πχ  προβλήματα 4.58, 4.60, 4.64)
Οδηγεί στο να αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος σε επίλυση προβλημάτων που δεν
 προσφέρουν σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.
Σύνοψη. σελ. 166-167
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.
Δραστηριότητες. σελ. 167-168
Να μη διδαχθεί.
Ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα. σελ. 169-180
Όχι ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα από ύλη που αφαιρείται  (πχ. τα προβλήματα 
4.58, 4.59, 4.60).
Εργαστηριακή δραστηριότητα
Δεν προτείνεται.
5. Ηλεκτρομαγνητική επαγωγή (Ώρες διδασκαλίας: 14 – 16)
5-1 Εισαγωγή σελ. 184
Να διδαχθεί. (Αφαιρέθηκε από τη διδακτέα ύλη της Φυσικής Γενικής Παιδείας)
5-2 Ηλεκτρομαγνητική επαγωγή. σελ. 184-187
Να διδαχθεί.
5-3 Ευθύγραμμος αγωγός κινούμενος σε ομογενές μαγνητικό πεδίο. σελ. 188-191
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Να μη διδαχθεί το παράδειγμα 5.3.
Οδηγεί στο να αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος σε επίλυση προβλημάτων που δεν 
προσφέρουν σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.
5-4 Ο κανόνας του Lenz και η αρχή διατήρησης της ενέργειας στο φαινόμενο της 
επαγωγής. σελ. 192-193
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Να μη διδαχθεί η υποενότητα: «Η αρχή της διατήρησης της ενέργειας στο φαινόμενο της 
επαγωγής».
Να γίνουν οι ασκήσεις 5.39, 5.42 (και το πρόβλημα  5.60 κατά την κρίση του διδάσκοντα).
Η εννοιολογική δυσκολία επιτείνεται με το μαθηματικό φορμαλισμό.
5-5 Στρεφόμενος αγωγός. σελ. 194-195
Να μη διδαχθεί.
Δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση και δεν συνδέεται με τη διδακτέα 
ύλη που ακολουθεί.
5-6 Στρεφόμενο πλαίσιο- εναλλασσόμενη τάση. σελ. 194-196
Να διδαχθεί.
5-7 Εναλλασσόμενο ρεύμα. σελ. 196-197
Να διδαχθεί.
5-8 Ενεργός ένταση – Ενεργός τάση. σελ. 198
Να διδαχθεί.
5-9 Ο νόμος του Joule – Ισχύς του εναλλασσόμενου ρεύματος. σελ. 198-199
Να διδαχθεί.
5-10 Γεννήτριες εναλλασσόμενης και συνεχούς τάσης. σελ. 199-201
Να μη διδαχθεί.
5-11 Ανόρθωση εναλλασσόμενης τάσης. σελ. 201-202
Να μη διδαχθεί.
5-12  Ηλεκτροκινητήρας. σελ. 202-203
Να μη διδαχθεί.
5-13 Αμοιβαία επαγωγή. σελ. 204-205
Να διδαχθεί.
Να μη διδαχθεί η υποενότητα :
«Υπολογισμός συντελεστή αμοιβαίας επαγωγής δύο πηνίων»
Μαθηματικός φορμαλισμός ο οποίος  δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.
5-14 Αυτεπαγωγή. σελ. 205-209
Να διδαχθεί
Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Υπολογισμός του συντελεστή αυτεπαγωγής πηνίου».

Μαθηματικός φορμαλισμός ο οποίος  δεν προσφέρει  σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.
Σύνοψη. σελ. 210
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.
Δραστηριότητες. σελ. 211
Να μη διδαχθούν.
Ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα. σελ. 211-227
Όχι ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα που αναφέρονται σε ύλη που αφαιρείται.
Όχι ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα:
α) κίνησης πλαισίου σε μαγνητικό πεδίο,
β) επαγωγικής τάσης σε ράβδο που κινείται σε κεκλιμένο επίπεδο,
γ) επαγωγικής τάσης σε ράβδο σε συνδυασμό με πηγή ΗΕΔ.
Συγκεκριμένα, όχι τα προβλήματα:  5.43, 5.61, 5.63,  5.64, 5.65, 5.66, 5.67.
Παρατήρηση

Προτείνεται η αφαίρεσή τους για να  μην αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος στην

 ενασχόληση με ερωτήσεις, ασκήσεις και  προβλήματα τα οποία δεν προσφέρουν σημαντικά 
στην εννοιολογική κατανόηση. Επιπλέον η μαθηματική επεξεργασία  που συνδέεται με την
 επίλυση των προβλημάτων δεν χρησιμεύει σημαντικά στη διδασκαλία της ύλης στη 
Γ΄ Λυκείου.
Εργαστηριακή δραστηριότητα
Δεν προτείνεται.
Σύνολο προτεινόμενων διδακτικών ωρών 44 – 52





2012-13

...απο την σχετική εγκύκλιο  115360/28.09.12/Γ2
 
Φυσική Θετικής– Τεχνολογικής Κατεύθυνσης
(Β΄ Ημερησίου και Γ΄ Εσπερινού Γενικού Λυκείου)

1. Κινητική θεωρία των αερίων (Ώρες διδασκαλίας: 7-8)

1-1 Εισαγωγή. σελ. 8
Να διδαχθεί.
Να διαγνωσθεί ο βαθμός κατοχής από τους μαθητές των προαπαιτούμενων γνώσεων και να γίνουν  οι ανάλογες υπομνήσεις ή αναφορές.

1-2 Οι νόμοι των αερίων. σελ. 9-11
Να διδαχθεί.

1-3 Καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων. σελ. 11-14
Να διδαχθεί.

1-4 Κινητική θεωρία.
Να διδαχθεί.

1-5 Τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα σελ. 15-18
Να διδαχθεί.
Να μη διδαχθεί η απόδειξη της σχέσης .

1.6 Κατανομή των μοριακών ταχυτήτων. σελ.19-21
Να μη διδαχθεί.

1.7 Τα συμπεράσματα της κινητικής θεωρίας έχουν ευρύτερη εφαρμογή. σελ. 22-24
Να μη διδαχθεί.

Σύνοψη. σελ. 24
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.

Δραστηριότητες. σελ. 25
Να μη διδαχθούν.

Ερωτήσεις ασκήσεις προβλήματα. σελ. 26-31
Όχι τα προβλήματα 1.34 και 1.35.

Ένθετα. σελ. 32-33
Να μη διδαχθούν.

Εργαστηριακή δραστηριότητα
Πειραματική επιβεβαίωση του γενικού νόμου των ιδανικών αερίων  (Εργαστηριακή άσκηση 1).



2. Θερμοδυναμική (Ώρες διδασκαλίας: 13-15)

2-1 Εισαγωγή. σελ. 36
Να διδαχθεί.

2-2 Θερμοδυναμικό σύστημα. σελ. 36
Να διδαχθεί.

2-3 Ισορροπία θερμοδυναμικού συστήματος. σελ. 36-37
Να διδαχθεί.

2-4 Αντιστρεπτές μεταβολές. σελ. 37-39
Να διδαχθεί.

2-5 Έργο παραγόμενο από αέριο κατά τη διάρκεια μεταβολών όγκου. σελ. 40-41
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Απαιτείται η παρουσίαση της έννοιας και των ιδιοτήτων  των (φυσικών/ νεπέριων) λογάριθμων για τη διδασκαλία του έργου στην ισόθερμη αντιστρεπτή μεταβολή.

2-6 Θερμότητα. σελ. 41
Να διδαχθεί.

2-7 Εσωτερική ενέργεια. σελ. 41-42
Να διδαχθεί.

2-8 Πρώτος θερμοδυναμικός νόμος. σελ. 42-43
Να διδαχθεί.

2-9 Εφαρμογή του πρώτου θερμοδυναμικού νόμου σε ειδικές περιπτώσεις. σελ. 43-46
Να διδαχθεί.

2-10 Γραμμομοριακές ειδικές θερμότητες αερίων. σελ. 46-49
Να διδαχθεί.

2-11 Θερμικές μηχανές. σελ. 49-54
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Να μη διδαχθεί το παράδειγμα 2.4. Δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση και αφαιρεί χρόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά. Επιπλέον, οδηγεί στο να αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος σε επίλυση παρόμοιων προβλημάτων.

2-12 Ο δεύτερος θερμοδυναμικός νόμος. σελ. 55
Να διδαχθεί.

2-13 Η μηχανή του Carnot. σελ. 55-57
Να διδαχθεί.

2-14 Εντροπία σελ. 58-61
Να μη διδαχθεί.

2-15 Υπολογισμός μεταβολής της εντροπίας μερικές περιπτώσεις σελ. 61-63
Να μη διδαχθεί.

Σύνοψη. σελ. 64-65
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.

Δραστηριότητες. σελ. 66
Να μη διδαχθεί

Ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα. σελ. 67-78
Όχι τα προβλήματα 2.71, 2.72.
Παρατήρηση
Όχι προβλήματα της μορφής του παραδείγματος 2.4, για οποιαδήποτε θερμική μηχανή. Δεν προσφέρουν σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση και αφαιρούν χρόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά. Επιπλέον η μαθηματική επεξεργασία  που συνδέεται με την επίλυση τους δε χρησιμεύει στη διδασκαλία της ύλης στη Γ΄ Λυκείου.

Ένθετο. σελ. 80
Να μη διδαχθεί.

Εργαστηριακή δραστηριότητα
Δεν προτείνεται.

3. Ηλεκτρικό πεδίο (Ώρες διδασκαλίας: 5 – 7)

Να διδαχθούν οι ενότητες:
·       3-6 Η δυναμική ενέργεια πολλών σημειακών φορτίων. σελ. 93-95
·       3-8 Κινήσεις φορτισμένων σωματιδίων σε ομογενές ηλεκτροστατικό πεδίο σελ. 96-103
Παρατηρήσεις
1) Να μη διδαχθεί η υποενότητα: «Κίνηση με αρχική ταχύτητα κάθετη στις δυναμικές γραμμές»
και το σχετικό παράδειγμα 3.7.
2) Οι ερωτήσεις, παραδείγματα, ασκήσεις και προβλήματα που θα διδαχθούν και θα λυθούν, να περιοριστούν σε δύο μόνο φορτία. Η αναφορά σε περισσότερα φορτία δε προσφέρει σημαντικά στην ολοκλήρωση της  εννοιολογικής και  φορμαλιστικής δομής  και αφαιρεί χρόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά. 
3) Επειδή στην Φυσική Γενικής Παιδείας παρουσιάζεται χωρίς ιδιαίτερη ανάλυση η ηλεκτρική δυναμική ενέργεια δύο σημειακών φορτίων, να διδαχθεί επαρκώς η έννοια της δυναμικής ενέργειας εδώ.
4) Στοιχεία από το κείμενο για τον καθοδικό σωλήνα και τον παλμογράφο να διδαχθούν κατά την προετοιμασία των μαθητών για την εργαστηριακή άσκηση και στο πλαίσιο της εργαστηριακής άσκησης.

Να μη διδαχθούν οι ενότητες:
·       3-1 Εισαγωγή σελ. 82
·       3-2 Ένταση ηλεκτρικού πεδίου. σελ. 82
·       3-3 Ηλεκτρική ροή. σελ. 83-84
·       3-4 Νόμος του Gauss. σελ. 84-89
·       3-5 Δυναμικό διαφορά δυναμικού. σελ 90-93
·       3-7 Σχέση έντασης και διαφοράς δυναμικού στο ομογενές ηλεκτρικό πεδίο. σελ. 95-96
·       3-9 Πυκνωτής και χωρητικότητα. σελ. 104-105
·       3-10 Ενέργεια αποθηκευμένη σε φορτισμένο πυκνωτή  σελ. 106-108
·       3-11 Πυκνωτές και διηλεκτρικά  σελ. 109-112
·       3-12 Το βαρυτικό πεδίο. σελ. 113-116
·       3-13 Το βαρυτικό πεδίο της γης. Σελ.117
·       3-14 Ταχύτητα διαφυγής Μαύρες τρύπες. σελ. 118-120
·       3-15 Σύγκριση ηλεκτροστατικού και βαρυτικού πεδίου. σελ. 120

Σύνοψη. σελ. 121-123
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.

Δραστηριότητες. σελ. 123
Να μη διδαχθούν.
Ερωτήσεις, ασκήσεις προβλήματα, σελ. 124-143
Όχι οι ασκήσεις 3.94, 3.96, 3.99, 3.100 ή αντίστοιχές τους.

Εργαστηριακή δραστηριότητα
Γνωριμία με τον παλμογράφο: Επίδειξη φαινομένου επαγωγής. Να γίνει η επίδειξη με τη χρήση του Παλμογράφου. Να γίνει με τα κλασικά όργανα  και με το Multilog.
Παρατήρηση
Να γίνει αναφορά ποιοτικά στην αρχή λειτουργίας του παλμογράφου.

4. Μαγνητικό πεδίο (Ώρες διδασκαλίας:  5 – 6)

Να διδαχθούν οι ενότητες:
·       4-7 Δύναμη που ασκεί το μαγνητικό πεδίο σε κινούμενο φορτίο. σελ. 155-156
·       4-8 Κίνηση φορτισμένων σωματιδίων μέσα σε μαγνητικό πεδίο. σελ. 157-159

Παρατήρηση
Να μη διδαχθούν οι υποενότητες:
·       Γ. Κίνηση με τυχαία γωνία στις δυναμικές γραμμές,
·       Δ Κίνηση σε ανομοιογενές μαγνητικό πεδίο.
Η διδασκαλία τους δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση και αφαιρεί χρόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο παραγωγικά.

Να μη διδαχθούν οι ενότητες:
·       4-1 Εισαγωγή
·       4-2 Νόμος των Biot και Savart . σελ. 148-149
·       4-3 Εφαρμογές του νόμου των Biot και Savart. σελ. 149-151
·       4-4 Ο νόμος του Ampere. σελ. 151-153
·       4-5 Μαγνητική ροή. σελ.154
·       4-6 Ο νόμος του Gauss στο μαγνητισμό. σελ.154
·       4-9 Εφαρμογές της κίνησης φορτισμένων σωματιδίων. σελ. 160-162
·       4-10 Δύναμη Laplace. σελ. 163-164
·       4-11 Μαγνητική δύναμη ανάμεσα σε δύο παρ/λους ρευματοφόρους αγωγούς. σελ. 165-166
Παρατήρηση
Να μην διδαχθούν οι ερωτήσεις ασκήσεις και προβλήματα που αναφέρονται στο περιεχόμενό της  ενότητας 4- 9. (πχ  προβλήματα 4.58, 4.60, 4.64
Οδηγεί στο να αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος σε επίλυση προβλημάτων που δεν προσφέρουν σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.

Σύνοψη. σελ. 166-167
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.

Δραστηριότητες. σελ. 167-168
Να μη διδαχθεί.
Ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα. σελ. 169-180
Όχι ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα από ύλη που αφαιρείται  (πχ. τα προβλήματα 4.58, 4.59, 4.60).
Εργαστηριακή δραστηριότητα
Δεν προτείνεται.

5. Ηλεκτρομαγνητική επαγωγή (Ώρες διδασκαλίας: 14 – 16)

5-1 Εισαγωγή σελ. 184
Να διδαχθεί. (Αφαιρέθηκε από τη διδακτέα ύλη της Φυσικής Γενικής Παιδείας)

5-2 Ηλεκτρομαγνητική επαγωγή. σελ. 184-187
Να διδαχθεί.

5-3 Ευθύγραμμος αγωγός κινούμενος σε ομογενές μαγνητικό πεδίο. σελ. 188-191
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Να μη διδαχθεί το παράδειγμα 5.3.
Οδηγεί στο να αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος σε επίλυση προβλημάτων που δεν προσφέρουν σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.

5-4 Ο κανόνας του Lenz και η αρχή διατήρησης της ενέργειας στο φαινόμενο της επαγωγής. σελ. 192-193
Να διδαχθεί.
Παρατήρηση
Να μη διδαχθεί η υποενότητα: «Η αρχή της διατήρησης της ενέργειας στο φαινόμενο της επαγωγής».
Να γίνουν οι ασκήσεις 5.39, 5.42 (και το πρόβλημα  5.60 κατά την κρίση του διδάσκοντα).
Η εννοιολογική δυσκολία επιτείνεται με το μαθηματικό φορμαλισμό.

5-5 Στρεφόμενος αγωγός. σελ. 194-195
Να μη διδαχθεί.
Δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση και δεν συνδέεται με τη διδακτέα ύλη που ακολουθεί.

5-6 Στρεφόμενο πλαίσιο- εναλλασσόμενη τάση. σελ. 194-196
Να διδαχθεί.

5-7 Εναλλασσόμενο ρεύμα. σελ. 196-197
Να διδαχθεί.

5-8 Ενεργός ένταση – Ενεργός τάση. σελ. 198
Να διδαχθεί.

5-9 Ο νόμος του Joule – Ισχύς του εναλλασσόμενου ρεύματος. σελ. 198-199
Να διδαχθεί.

5-10 Γεννήτριες εναλλασσόμενης και συνεχούς τάσης. σελ. 199-201
Να μη διδαχθεί.

5-11 Ανόρθωση εναλλασσόμενης τάσης. σελ. 201-202
Να μη διδαχθεί.

5-12  Ηλεκτροκινητήρας. σελ. 202-203
Να μη διδαχθεί.

5-13 Αμοιβαία επαγωγή. σελ. 204-205
Να διδαχθεί.
Να μη διδαχθεί η υποενότητα :
«Υπολογισμός συντελεστή αμοιβαίας επαγωγής δύο πηνίων»
Μαθηματικός φορμαλισμός ο οποίος  δεν προσφέρει σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.

5-14 Αυτεπαγωγή. σελ. 205-209
Να διδαχθεί
Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Υπολογισμός του συντελεστή αυτεπαγωγής πηνίου».
Μαθηματικός φορμαλισμός ο οποίος  δεν προσφέρει  σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση.

Σύνοψη. σελ. 210
Να διδαχθεί προσαρμοσμένη στη νέα διδακτέα ύλη.
Δραστηριότητες. σελ. 211
Να μη διδαχθούν.
Ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα. σελ. 211-227
Όχι ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα που αναφέρονται σε ύλη που αφαιρείται.
Όχι ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα:
α) κίνησης πλαισίου σε μαγνητικό πεδίο,
β) επαγωγικής τάσης σε ράβδο που κινείται σε κεκλιμένο επίπεδο,
γ) επαγωγικής τάσης σε ράβδο σε συνδυασμό με πηγή ΗΕΔ.
Συγκεκριμένα, όχι τα προβλήματα:  5.43, 5.61, 5.63,  5.64, 5.65, 5.66, 5.67.
Παρατήρηση
Προτείνεται η αφαίρεσή τους για να  μην αφιερωθεί δυσανάλογα πολύς χρόνος στην ενασχόληση με ερωτήσεις, ασκήσεις και  προβλήματα τα οποία δεν προσφέρουν σημαντικά στην εννοιολογική κατανόηση. Επιπλέον η μαθηματική επεξεργασία  που συνδέεται με την επίλυση των προβλημάτων δεν χρησιμεύει σημαντικά στη διδασκαλία της ύλης στη Γ΄ Λυκείου.

Εργαστηριακή δραστηριότητα
Δεν προτείνεται.

Σύνολο προτεινόμενων διδακτικών ωρών 44 – 52